Direktlänk till inlägg 25 januari 2011
Vore jag svensklärare på jakt efter skönlitteratur att sätta i händerna på tonårskillar som aldrig läser, då skulle jag pröva Arkan Asaads ”Stjärnlösa nätter”. Den är så spikrakt och enkelt skriven att jag drar i mig den på en enda inandning. Jag varken kan eller vill sluta läsa fast det gör ont.
Ur killperspektiv skildrar Arkan Asaad krocken i dagens Europa mellan agrar hederskultur och urban individualism. Även unga svenska män blir bortgifta mot sin vilja. Även för dem innebär det en katastrof.
Amār från Västerås är knappt mer än tonåring. Han vill leva livet, festa och jaga tjejer. När han i stället tvingas in i ett arrangerat äktenskap i Kurdistan, då saknar han alla chanser och verktyg att hantera läget.
Han förlamas av skräcken att dödas av sin egen familj eller hustruns om han inte lever upp till förväntningarna. Hans fru – en vacker och snäll kusin som han inte känner minsta attraktion till – är hans ansvar nu. Förskjuter han henne blir hon förskjuten av alla, accepterar han att leva med henne förstör han sin egen framtid.
Amār reagerar på en situation utan hopp genom att trassla in sig i en härva av ångest, lögner, förträngningar och svek. Han sviker hustrun som påtvingats honom, han sviker sin flickvän och han blir själv så sviken av svenska Migrationsverket att man som läsare bara vill ställa sig upp och skrika rakt ut. Skildringen av en människa på gränsen till sammanbrott som manipuleras av tjänstemän utan varje spår av empati, den får mig att frysa. Innan jag dömer ut andra kulturer och påstår att de kränker människor, måste jag också anlägga ett i grunden rannsakande perspektiv på det samhälle jag kallar ”mitt”.
Förstår jag efterordet rätt, är ”Stjärnlösa nätter” en självbiografi. Därmed är det extra starkt av Arkan Asaad att inte framställa sitt alter ego Amār som bara ett godhjärtat oskyldigt offer för onda seder och människor. Amār är varken hjälte eller antihjälte, han är en människa med tillgångar och brister och han har vuxit upp under ett oerhört tryck.
Berättelsen om honom antyder att samma tryck som pressar sönder hans liv, har deformerat även hans våldsamme pappa. Hederskulturen är en könsmaktordning men också mer än så. I grunden handlar det om individens frihet och ansvar kontra familj och släkt som överordnat repressivt kollektiv, där de lojala skyddas medan de illojala straffas med utfrysning, misshandel eller mord. Inom ramarna för denna ordning servas männen och pysslas om av kvinnor som är helt beroende av dem. Men också männen, försörjarna, måste lyda eller dö.
Språkligt, litterärt, är ”Stjärnlösa nätter” en rak enkel rapportbok skriven av en utsatt människa, inte om honom. Man kan frestas definiera romanen som främst en gestaltning av det mångkulturella samhällets barnsjukdomar, men den ger i lika hög grad en bild av manlighet i omdaning. Vad Amār vill ha, är inte en tjänstekvinna till hustru som han måste ta hand om. Han vill ha en kvinna som står på egna ben, en kvinna att älska. Vad Amár har, är en alkoholiserad brutal pappa som han längtar efter att godkännas av och försonas med. Ur den aspekten, i skildringen av maktkamp och sårig kärlek mellan far och son, är berättelsen om honom analog med Bosse Löthéns uppmärksammade självbiografi ”Jag älskar den pojken”.
Musorgskijs opera ”Boris Godunov” har en brokig för att inte säga knottrig tillkomsthistoria. Direkt efter det att tonsättarens första version av år 1870 refuserats tog han itu med en bearbetning, som bland annat innebar infogandet av en ...
Förlaget Rabén & Sjögren har stoppat den planerade nyutgåvan av boken Ture Sventon i Paris. Anledningen är att uttrycket ”neger” används i boken och att Sveriges författarfond, som förvaltar Åke Holmbergs verk, sa nej till att ordet byt...
Europe, The Hives, Ola Salo och Jason "Timbuktu" Diakité: allihop skulle med lätthet kunna fylla Stortorget med publik under Malmöfestivalen. Men i dag måndag är det artisternas advokater som träffas alldeles intill: i sal 18 på Malmö tingsrätt. Det ...
Bland de senaste decenniernas Nobelpristagare är José Saramago utan tvivel en av de bästa. Han är djupt originell i språket, men alltid läsbar. Han gör som han vill, men visar alltid att han verkar i ett sammanhang. Den som inte har läst honom kan gä...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|