Direktlänk till inlägg 25 januari 2011
Europe, The Hives, Ola Salo och Jason "Timbuktu" Diakité: allihop skulle med lätthet kunna fylla Stortorget med publik under Malmöfestivalen. Men i dag måndag är det artisternas advokater som träffas alldeles intill: i sal 18 på Malmö tingsrätt. Det är startskottet för rättsprocessen som ska nysta upp Tambourine-härvan. Men de inblandade artisterna har inte bara stämt varandra på mångmiljonbelopp. De har också börjat prata om att polisanmäla eller driva en skadeståndsprocess mot Tambourine Studios, som misstänks ha försnillat artisternas pengar:
– Vi är inte så säkra på att Tambourine har vare sig viljan eller förmågan att reda ut det här. Det är nog ganska troligt att det här blir en polissak inom kort, säger Timbuktus advokat Jonas Benedictsson.
Tambourine Studios har byggt upp ett världsrykte genom att spela in skivor åt artister som The Cardigans, Titiyo och Tom Jones. Många av artisterna har också låtit Tambourine förvalta deras pengar. Nu har flera artister upptäckt att det saknas flera miljoner kronor på deras bankkonton. Pengarna har genom ett virrvarr av hundratals transaktioner slussats mellan artisternas bolag. Sedan upphör spåren efter miljonerna.
För drygt ett år sedan upptäckte Timbuktu att hans pengar var borta:
– Jason har trott att det var ordning och reda på det här, att det fanns pengar på kontot. När han av en händelse kontrollerade saken upptäckte han att det bara fanns hundra spänn på kontot istället för tre fyra miljoner, säger Jonas Benedictsson.
Även The Ark har drabbats hårt. Malmöbandet har ännu inte lyckats reda ut hela härvan, men räknar med att de har förlorat flera miljoner kronor, som har förts över till andra artistbolag som sköttes av Tambourine Studios:
– Vi har nettokrav mot andra bolag på tre fyra miljoner kronor. Men vi klarar inte heller av att reda ut var pengarna är, säger advokat Krister Azelius, som företräder The Arks bolag Kulten HB.
När artisterna upptäckte att pengarna var borta hävdade Tambourine Studios att pengarna hade "lånats ut" till andra artister. Varför pengarna har lånats ut och hur de ska återbetalas har artisterna inte fått någon trovärdig förklaring på.
– Tambourine har lekt med andras pengar utan att ha rätt att göra det.
– Frågan är vart pengarna har tagit vägen. Det vet vi inte ännu. Men någon måste sitta som nettovinnare, säger Timbuktus advokat Jonas Benedictsson.
Vid dagens möte i tingsrätten ska advokaterna lägga upp strategin för mångmiljontvisten, där Timbuktu har stämt The Hives, The Ark, Europe, Weeping Willows och Soundtrack of Our Lives på nästan fem miljoner kronor för att få tillbaka sina pengar. The Hives har svarat med att stämma Timbuktu på 3,2 miljoner kronor. De miljoner som Tambourine hade flyttat från Timbuktu till The Hives har Tambourine sedan slussat vidare till ett dussintal andra artistbolag som Tambourine Studios har haft hand om, enligt The Hives advokat.
Ett av de band som har blivit världskända tack vare Tambourine Studios är The Cardigans. En närmare titt på bandmedlemmarnas bolag visar att de också är indragna i den ekonomiska härvan. Nina Persson är frontfigur i både The Cardigans och A Camp. Hennes ekonomiska verksamhet bedrivs bland annat genom bolagen Mungiga AB och Poporok AB. I årsredovisningarna för 2009 riktar bolagens revisor Christer Jonsson skarp kritik mot att bolagen har osäkra tillgångar och fordringar på flera miljoner kronor. Bolagen har alltså lånat ut massor av pengar, men det är oklart var pengarna finns och om de kommer att betalas tillbaka.
De inblandade artisternas advokater har pratat om att gemensamt försöka lösa upp härvan av skulder och motkrav sinsemellan. Sedan kan de, enskilt eller i grupp, kräva att få tillbaka resten av pengarna från Tambourine Studios.
Musorgskijs opera ”Boris Godunov” har en brokig för att inte säga knottrig tillkomsthistoria. Direkt efter det att tonsättarens första version av år 1870 refuserats tog han itu med en bearbetning, som bland annat innebar infogandet av en ...
Förlaget Rabén & Sjögren har stoppat den planerade nyutgåvan av boken Ture Sventon i Paris. Anledningen är att uttrycket ”neger” används i boken och att Sveriges författarfond, som förvaltar Åke Holmbergs verk, sa nej till att ordet byt...
Bland de senaste decenniernas Nobelpristagare är José Saramago utan tvivel en av de bästa. Han är djupt originell i språket, men alltid läsbar. Han gör som han vill, men visar alltid att han verkar i ett sammanhang. Den som inte har läst honom kan gä...
Vore jag svensklärare på jakt efter skönlitteratur att sätta i händerna på tonårskillar som aldrig läser, då skulle jag pröva Arkan Asaads ”Stjärnlösa nätter”. Den är så spikrakt och enkelt skriven att jag drar i mig den på en enda inandn...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|